هشدار یک دانشمند: هوش مصنوعی تا ۸ سال دیگر از کنترل انسان خارج می‌شود

به‌گفته دانشمندی با سابقه مدیریتی در سازمان‌های مربوط به هوش مصنوعی، به‌زودی AI با رسیدن به مرحله تکینگی بالاخره از کنترل خارج خواهد شد.

توسعه هوش مصنوعی که رفته‌رفته حتی شتاب بیشتری به خود می‌گیرد، مایه نگرانی شده است؛ خصوصاً وقتی ایلان ماسک درباره نابودی تمام مشاغل هشدار می‌دهد یا مهندس ارشد OpenAI، شرکت سازنده چت بات ChatGPT معتقد است که هوش مصنوعی با انسان‌ها مثل حیوان رفتار خواهد کرد. با این حال، انتهای خطری که توسعه هوش مصنوعی و به‌صورت کلی فناوری به دنبال دارد، تکینگی (Singularity) است؛ فرضیه‌ای که مبتنی بر آن، پیشرفت تکنولوژی روزی به نقطه‌ای می‌رسد که از کنترل انسان خارج می‌شود. حالا بر اساس اخبار تکنولوژی روز، یک دانشمند ادعا می‌کند که تا رسیدن به این نقطه فقط چند سال فاصله باقی است.

احتمال توسعه خارج از کنترل هوش مصنوعی تا کمتر از ۱۰ سال دیگر

«بن گوئرتزل» (Ben Goertzel)، دارای مدرک دکترا از دانشگاه تمپل در فیلادلفیای ایالات متحده که مدیرعامل شبکه هوش مصنوعی SingularityNET است و در سازمان غیرانتفاعی +Humanity و انجمن هوش جامع مصنوعی هم سمت مدیریتی داشته، اخیراً در گفتگو با وب‌سایت Decrypt پیش‌بینی نگران‌کننده خود نسبت به آینده هوش مصنوعی را مطرح کرد.

به عقیده او، هوش جامع مصنوعی یا به‌اختصار AGI بین 3 تا 8 سال دیگر به مرحله تکینگی می‌رسد یا به‌عبارتی دیگر، از سطحی از پیچیدگی می‌گذرد که می‌تواند بر انسان و تمدن بشری غلبه کند. جهت شفاف‌سازی باید ذکر کرد که هوش جامع مصنوعی (Artificial General Intelligence) شکلی از این فناوری است که توانایی انجام همه فعالیت‌های فکری در محدوده توانایی انسان‌ها را دارد.

در حال حاضر شرکت‌های مطرح حوزه تکنولوژی با سرعت به‌سمت توسعه هوش مصنوعی پیش می‌روند. معرفی ChatGPT در سال 2022 زمینه‌ساز ایجاد موجی از چت بات‌ها شد؛ تا جایی که ایلان ماسک در راستای کار روی هوش مصنوعی، کمپانی xAI را تاسیس کرد و به‌تازگی چت بات این کمپانی با نام گروک (Grok) رسماً در دسترس عده‌ای محدود قرار گرفت. همه این‌ها قدم‌هایی‌اند که در جهت دستیابی به AGI برداشته می‌شوند و در آینده‌ی کل دنیای تکنولوژی نقش بازی خواهند کرد.

گوئرتزل در این‌باره به وب‌سایت Decrypt گفت که این سیستم‌ها باعث افزایش شور و اشتیاق نسبت به هوش جامع مصنوعی شده‌اند و از آنجایی که هم منابع و هم اراده انسانی وجود دارد، این فناوری در مسیر گسترش قرار گرفته است. او همچنین ذکر کرد جوانان باهوش بیشتری که به کار روی چنین فناوری‌هایی علاقه‌مندند، به‌دنبال ورود به عرصه هوش جامع مصنوعی هستند.

به‌گفته این دانشمند، توسعه هوش مصنوعی در دهه ۵۰ میلادی، زمانی که تازه با چنین نامی داشت شکل می‌گرفت، در اختیار ارتش ایالات متحده بود و عمدتاً ابزاری دفاعی برای این کشور برشمرده می‌شد. امروزه اما توسعه این فناوری را عاملان مختلف با انگیزه‌هایی متفاوت به جلو می‌برند و مثلاً همان‌طور که گوئرتزل اشاره کرده، یکی از انگیزه‌های اصلی کمپانی‌ها همان کسب درآمد است؛ در حالی که جنبه خلاقانه آن بیشتر مورد توجه هنرمندان از جمله موزیسین‌ها قرار دارد.

البته مقطعی که هوش مصنوعی در آن به سر می‌برد فاصله معناداری تا تکینگی دارد؛ اما پیشرفت هرچه بیشتر AGI که نوعی انسان‌گونه‌تر از هوش مصنوعی است، ما را به مرحله تکینگی نزدیک‌تر می‌کند. در همین حال، خیلی از کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی بر خلاف تصور عموم اصلاً به اندازه‌ای پیشرفت نکرده است که بتواند تهدیدی برای زندگی انسان‌ها باشد. در مجموع، نظرهای ضد و نقیضی در این مورد وجود دارد و تنها چیزی که قطعی به‌نظر می‌رسد، همان گسترش اجتناب‌ناپذیر AI است. نظر شما کاربران پارس نانو آنالیز درباره هوش مصنوعی و احتمال خارج شدن آن از کنترل انسان‌ها چیست؟

هوش مصنوعی گوگل، قیمت بیت کوین در سال آینده را پیش‌بینی کرد

هوش مصنوعی گوگل Bard حالا به یک تحلیلگر ارزهای دیجیتال تبدیل شده و حتی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴ میلادی را هم پیش‌بینی کرده است!

با افزایش چشمگیر علاقه‌مندی به هوش مصنوعی که با رونمایی از ChatGPT آغاز شد، پلتفرم‌های مشابهی مثل گوگل بارد نشان دادند که چه توانمندی‌های خوبی در زمینه تحلیل و بررسی صنایع مختلفی مثل صنعت ارزهای مجازی و دارایی‌های دیجیتال مثل بیت کوین دارند.

افزایش قیمت بیت کوین از چند هفته پیش آغاز شد و حالا به محدوده قیمتی ۳۵ هزار دلاری بازگشته است. همین ما را کنجکاو کرد تا از هوش مصنوعی گوگل بارد در مورد وضعیت احتمالی این رمزارز در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی مشورت بگیریم.

پیش‌بینی هوش مصنوعی گوگل در مورد قیمت بیت کوین

ربات چت کمپانی گوگل در پاسخ به این پرسش، مدعی شده که محدوده قیمت بیت کوین در آغاز سال جدید میلادی می‌تواند بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار باشد. این منعکس‌کننده احتمال افزایش قیمت BTC با توجه به افزایش علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران عمده و پیشرفت‌های دائمی در زیرساخت‌های این شبکه است.

البته فراموش نکنید که Google Bard گفته که این فقط «یک احتمال و گمانه‌زنی» در مورد قیمت بیتکوین است و ممکن است مبلغ نهایی پایین‌تر یا حتی بالاتر از این رقم اعلام شده باشد. بنابراین نباید برای سرمایه‌گذاری به مشورت با هوش مصنوعی اکتفا کنید و حتما باید تحلیل‌های دقیق کارشناسان را هم دنبال کنید.

هوش مصنوعی گوگل می‌گوید، عوامل متعددی می‌توانند روی قیمت‌گذاری Bitcoin‌ در سال آینده اثرگذار باشند. همانطور که تاریخ نشان داده، هر لحظه احتمال تغییرات بزرگی در قیمت این رمزارز وجود دارد. به‌طور مثال این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خودش در محدوده ۶۹ هزار دلار رسید، اما بعد از مدتی روند کاهشی را تجربه کرد و به کمتر از نصف رسید!

هالوینگ در سال آینده روی قیمت بیت کوین مؤثر است

گوگل بارد می‌گوید که فرآیند هالوینگ که در آوریل ۲۰۲۴ اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی روی قیمت این رمزارز داشته باشد. هالوینگ باعث نصف شدن پاداش بیت کوین می‌شود و این منجر به کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود که در نهایت قیمت را افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی گوگل به جامعه منسجم و پرشور حامیانی اشاره می‌کند که به این فناوری غیرمتمرکز و متحول‌کننده باور دارند و همین می‌تواند تضمینی بر افزایش قیمت بیت کوین در بلند مدت باشد. علاوه بر این، شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان نیز علاقه فزاینده‌ای بیت BTC پیدا کرده‌اند؛ زیرا می‌تواند گزینه خوبی برای حفظ ارزش و مقابله با تورم باشد. در نهایت Google Bard به شکل‌گیری تحولاتی در شبکه بیت کوین مثل اجرای شبکه لایتنینگ برای انجام سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌ها اشاره کرده که مقیاس‌پذیری آن را افزایش می‌دهد و کاربران بیشتری را جذب خواهد کرد که در نتیجه تقاضا بیشتر می‌شود. همه این‌ها دلایلی است که هوش مصنوعی گوگل از آن‌ها برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴ استفاده کرده است.

در حال حاضر که مشغول نگارش این خبر در ساعت ۱۵:۰۰ روز شنبه ۲۷ آبان هستیم، هر واحد بیت کوین ۳۶،۵۱۱ دلار قیمت دارد.

ورود به واتس‌اپ از طریق ایمیل فعال شد!

واتس‌اپ در حال حاضر به کاربران اجازه می‌دهد حساب خود را به آدرس ایمیل متصل کنند.

واتس‌اپ این ویژگی جدید را در آخرین آپدیت نسخه ۲۳.۲۴.۷۰ واتس‌اپ در اختیار کاربران آیفون قرار داد تا کاربران بتوانند با استفاده از تأیید ایمیل به‌جای پیامک، احراز هویت انجام دهند. 

همچنین قرار است تا چند روز آینده این ویژگی در اختیار کاربران اندروید قرار گیرد.

قابل توجه است که این گزینه جایگزین تأیید پیامک نمی‌شود، اما زمانی که کاربران در منطقه‌ای بدون پوشش آنتن‌دهی هستند و نیاز به ورود به حساب واتس‌اپ خود دارند، این روش به‌عنوان یک جایگزین عمل می‌کند.

نحوه اضافه شدن آدرس ایمیل به حساب واتس‌اپ

 وارد «تنظیمات -settings» شوید

 وارد بخش «حساب – Account» شوید

 در بخش «آدرس ایمیل – Email Address» می‌توانید ایمیل خود را اضافه کنید.

واتس‌اپ گفته است که این آدرس ایمیل فقط برای دسترسی به حساب کاربری استفاده می‌شود و برای سایر کاربران قابل مشاهده نخواهد بود

همچنین آدرس ایمیل فقط برای احراز هویت استفاده می‌شود، بنابراین برای استفاده از واتس‌اپ همچنان به یک شماره تلفن معتبر نیاز دارید.

آموزش: از کجا بفهمیم هک شده‌ایم؟

آموزش: از کجا بفهمیم هک شده‌ایم؟

روتر وای‌فای شما دروازه‌ای است به زندگی دیجیتال شما در خانه و یکی از اتفاقات بدی که می‌تواند برای شما بیفتد، هک شدن آن است. ۷ نشانه وجود دارد که می‌توانید بفهمید روتر وای فای شما توسط مجرمان سایبری هک شده است.

یک کارشناس امنیت سایبری، هفت نشانه شومی را که بیانگر هک شدت روتر وای فای شما است، فاش کرده است. دانستن این نکات می‌تواند شما را از شر مجرمان سایبری نجات دهد.

روتر وای‌فای، چیزی است که همه دستگاه‌های شما را به اینترنت متصل می‌کند و بار تمام ترافیک وب شما را به دوش می‌کشد. اگر کلاهبرداران بتوانند به روتر شما نفوذ کنند، می‌توانند از اینترنت شما برای ارتکاب به جرم، سرقت اطلاعات خصوصی و حتی جاسوسی از شما استفاده کنند. آرانزا تروینو، کارشناس سایبری شرکت کیپر سکیوریتی، از علائم هشداری گفته که نشان می‌دهد روتر شما در خطر است. اولین مورد، افزایش ناگهانی و مرموز پیام‌های پاپ‌آپ است.

اگر در چندین دستگاه، با یک مسئله مواجه شوید، یعنی خطر جدی است. آرانز توضیح داد که وقتی آنلاین هستید، تبلیغات پاپ‌آپ چیزی عادی است، با این حال باز شدن تعداد غیرعادی پاپ‌آپ‌ها طبیعی نیست و نشان می‌دهد دستگاه شما با نوعی بدافزار یا ویروس آلوده شده است. آرانز گفت: اگر متوجه افزایش ناگهانی تبلیغات پاپ‌آپ‌ شدید، ممکن است روتر شما هک شده باشد یا گرفتار نوع دیگری از حمله سایبری شده باشید.

رانز درباره شش نشانه دیگر هم هشدار داد:

– نمی‌توانید وارد تنظیمات مدیریت روتر خود شوید

– مرورگر شما بدون اینکه بخواهید باز می‌شود یا صفحه‌ای را باز می‌کند

– ISP هشدارهای مربوط به فعالیت مشکوک را برای شما ارسال می‌کند

– نمی‌توانید دستگاه های خود را کنترل کنید

– نرم‌افزار یا برنامه‌هایی را در دستگاه‌های خود پیدا می‌کنید که دانلود آن‌ها را به خاطر ندارید

– اینترنت شما به طور ناگهانی و مرموزی کند می‌شود، حتی اگر در منطقه شما مشکلی وجود نداشته باشد

البته برخی از این نشانه ها ممکن است تصادفی باشند و همچنین ممکن است نشان‌دهنده آلوده شدن دستگاه شما باشد نه روتر وای‌فای. با این حال، اگر متوجه هر یک از آن‌ها (و به ویژه چندین مورد در یک زمان) شدید، مهم است که آن را بررسی کنید تا از حمله سایبری جان به در ببرید.

روتر خود را ایمن نگه دارید


برای جلوگیری از هک شدن، از باز کردن پیوست‌ ایمیل‌های مشکوک، دانلود از وب‌سایت‌های غیرقانونی و کلیک کردن روی پاپ‌آپ‌های خطرناک خودداری کنید.

کیپر سکیوریتی توصیه می‌کند که اگر حدس می‌زنید روتر شما هک شده است، فورا آن را قطع کنید. این کار می‌تواند از نفوذ هکرها به دستگاه‌های شما و ایجاد هرج و مرج جلوگیری کند. روش تنظیم مجدد کارخانه را امتحان کنید. اغلب این کار را می‌توان با نگه داشتن دکمه پاور به مدت ۲۰ ثانیه انجام داد.

رمز عبور مدیریت روتر را با وارد شدن به صفحه تنظیمات آن تغییر دهید (آدرس IP پیش فرض یا URL ورود به سیستم را از پشت روتر خود در یک مرورگر وب تایپ کنید.) به طور منظم هرگونه به‌روزرسانی نرم‌افزاری را با استفاده از این صفحه دانلود کنید تا روتر شما در امنیت باشد.

در نهایت، رمز عبور روتر خود را به چیزی قوی و منحصر به فرد تغییر دهید.

ربات قاتل؛ هوش مصنوعی مرگ و زندگی انسان‌ها را مشخص می‌کند

ربات قاتل؛ هوش مصنوعی مرگ و زندگی انسان‌ها را مشخص می‌کند

آمریکا و چین در پروژه‌ای مشترک قصد دارند با اختیار دادن به نوعی هوش مصنوعی که منتقدان این پروژه آن را «ربات قاتل» می‌نامند، مرگ و زندگی انسان‌ها و استقلال تصمیم‌گیری در کشتن اهداف انسانی را کاملاً به آن واگذار کنند.

وزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد که آمریکا و چین در پروژه‌ای مشترک قصد دارند با اختیار دادن به نوعی هوش مصنوعی که منتقدان این پروژه آن را «ربات قاتل» می‌نامند، مرگ و زندگی انسان‌ها و استقلال تصمیم‌گیری در کشتن اهداف انسانی را کاملاً به آن واگذار کنند.

در شرایطی که کشورهایی نظیر ایالات متحده، چین، روسیه و استرالیا از استقرار پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی که قادرند تصمیمات مستقلی درمورد کشتن اهداف انسانی بگیرند، حمایت کرده و در توسعه آن می‌کوشند، چندین دولت در حال لابی‌گری با سازمان ملل برای صدور قطعنامه‌ای لازم‌الاجرا برای محدودکردن استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

به گفته «کاتلین هیکس»، معاون وزیر دفاع آمریکا، فناوری‌هایی مانند پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی به آمریکا این امکان را می‌دهند تا مزیت عددی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) را در سلاح‌ها و افراد جبران کند.

«فرانک کندال»، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده نیز ضمن تایید صحبت‌های هیکس عنوان کرد: «پهپادهای هوش مصنوعی باید توانایی اتخاذ تصمیمات مرگبار و اختیار و آنالیز برای انجام یا عدم انجام تصمیمات انسانی را داشته باشند. داشتن این قدرت فاصله بین برد و باخت است.»

گزارش‌های ماه اکتبر نشان می‌دهند که پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی توسط اوکراین در نبرد با تهاجم روسیه در میدان نبرد مستقر شده‌اند، اما مشخص نیست که آیا اقدامی انجام شده که منجر به تلفات انسانی شود یا خیر.

n00075777-b

دورخیز پوتین برای رقابت با پیشرفت‌های هوش مصنوعی در غرب

ولادیمیر پوتین از چیزی که به گفته او راهبرد جدید روسیه برای مقابله با تسلط غرب در زمینه هوش مصنوعی است، رونمایی کرد و مدعی شد که مدل‌های جدید هوش مصنوعی «فرهنگ روسیه را طرد می‌کند».

n00075777-b

رئیس‌جمهوری روسیه که روز جمعه در نشست هوش مصنوعی در مسکو سخنرانی کرد، گفت که سرمایه‌گذاری روسیه در توسعه هوش مصنوعی در تمامی بخش‌ها افزایش یافته است.

پوتین با اشاره به نمونه گازپروم نفت (Gazprom Neft) گفت که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت روسیه برای کاهش هزینه توسعه چاه نفت و رسیدگی به مسائل پیچیده امنیت لجستیک از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

پوتین عنوان کرد: «امیدوارم در این زمینه فعال‌تر شویم. وقتی می‌گویم ما، منظورم نه‌تنها دولت که مناطق و صنایع و کارخانه‌های خصوصی هم هست.»

رهبر روسیه گفت که این کشور پژوهش‌هایش را در زمینه‌های هوش مصنوعی مولد و مدل‌های بزرگ زبانی که اکنون از ابزارهای پیشرو تولید غرب مانند چت جی‌پی‌تی اوپن ای‌آی و ربات چت بارد گوگل عقب مانده‌اند، افزایش می‌دهد.

او در مورد چنین مدل‌های زبانی گفت که ظرفیت کامل آن‌ها تازه در سال گذشته شروع به ظهور کرد و با انتقاد از «موتورهای جست‌وجوی غربی» و مدل‌های مولد هوش مصنوعی، آن‌ها را «بسیار گزینشی و جانبدارانه»‌ خواند.

او گفت: «آن‌ها فرهنگ روسیه را به حساب نمی‌آورند و گاه آن را به‌سادگی نادیده می‌گیرند یا طرد می‌کنند. به بیان ساده، به این دستگاه چند تکلیف خلاقانه داده می‌شود و دستگاه آن را تنها با استفاده از پایگاه داده زبان انگلیسی انجام می‌دهد.»

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست گفت: «بنابراین این الگوریتم ممکن است به این ماشین بگوید که روسیه، فرهنگ، دانش، موسیقی و ادبیات ما اصلا وجود ندارد. این‌ها در فضای دیجیتال به‌عبارتی طرد شده‌اند.»

او گفت که هوش مصنوعی بر اساس «معیارهای غربی» به وجود آمده و ممکن است به‌منزله «نوعی بیگانه‌هراس» پدیدار شود.

او گفت: «مدل‌های هوش مصنوعی ساخت ما باید بازتاب کل ثروت و تنوع فرهنگ جهانی، میراث، دانش و خرد تمامی تمدن‌ها باشد.»

کشورهای انگلیسی‌زبان اکنون بر توسعه هوش مصنوعی تسلط کامل دارند و به گفته موسسه هوش مصنوعی انسان‌‌محور استنفود (اچ‌ای‌آی)، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در این فناوری از سایر جهان پیش‌ترند.

رئیس‌جمهوری روسیه «تسلط انحصاری» این فناوری را «نامعقول، خطرناک و ناروا» خواند.

پوتین افزود: «نوآوری‌های ما باید بر اساس ارزش‌های سنتی ما، ثروت و زیبایی زبان روسی و زبان‌های سایر مردم در روسیه بنا شود.»

او برای دستیابی به چنین پیشرفتی، افزایش قدرت ابررایانه‌ای روسیه و بهبود آموزش سطح بالای هوش مصنوعی آن را خواستار شد.   

emoji-passwords-2

ساخت پسوردهای قدرتمند با ایموجی!

emoji-passwords-2

ساخت پسوردهای قدرتمند با ایموجی!

یکی از کارشناسان حوزه امنیت سایبری پیشنهاد می‌کند که در پسورد های خود از شکلک‌های ایموجی استفاده کنید تا پیچیدگی آن‌ها را چند برابر کنید.

آیا می‌دانستید که از شکلک‌های ایموجی هم می‌توان در رمزهای عبور استفاده کرد و با کمک آن‌ها امن‌ترین پسوردها را ساخت؟ ایموجی‌ها برای کامپیوترها هیچ تفاوتی با حروف و اعداد ندارند و هر یک، به‌عنوان یک کاراکتر شناسایی می‌شوند. به‌همین خاطر هم می‌توانید از آن‌ها در رمزهایتان استفاده کنید تا حدس زدن آن‌ها برای هکرها دشوارتر شود.

استان کامینسکی، کارشناس شرکت امنیتی سایبری کسپرسکی معتقد است که هکرها هنگام حملات به رمزهای عبوری که از حروف، اعداد و علائم نگارشی تشکیل شده‌اند، برای هر نماد انتخابی کمتر از ۱۰۰ متغیر در دسترس است. این درحالیست که بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ ایموجی در یونیکد موجود است؛ بنابراین وقتی یک شکلک ایموجی را در رمز عبور خود به‌کار می‌برید، مهاجم باید از بیش از ۳ هزار متغیر بگذرد تا آن را پیدا کند.

ایموجی ها، امنیت پسورد را دو چندان می‌کنند

 

 

پسوردی که از ۵ ایموجی متفاوت استفاده می‌کند، از حیث پیچیدگی شبیه یک رمزعبور استاندارد ۹ کاراکتری است. این یعنی اگر از ۷ ایموجی در پسورد خود استفاده کنید، مشابه یک پسورد قدرتمند ۱۳ کاراکتری استاندارد است. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ایموجی در پسوردها علاوه بر افزایش امنیت، به‌خاطر سپردن آسان آن‌ها است. در واقع به‌خاطر سپردن یک شکلک خیلی آسان‌تر از کلمات و اعداد پیچیده است. علاوه بر این هکرها نمی‌توانند از ایموجی‌ها برای حملات بروت فورس استفاده کنند. هکرها در این حملات برای حدس اطلاعات ورود یا پیدا کردن یک صفحه پنهان در سایت، از روش آزمون و خطا استفاده می‌کنند.

emoji-passwords

ایموجی‌ها در همه‌جا کارایی ندارند

گرچه استفاده از ایموجی در پسوردها مزیت‌های فراوانی دارد، ولی متأسفانه نمی‌توان از آن‌ها در همه‌جا استفاده کرد. به‌طور مثال برخی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها به‌شما اجازه استفاده از شکلک در رمزهای عبور را نمی‌دهند. بنابراین شما ناچار هستید از روش‌های قدیمی برای ایجاد پسورد استفاده کنید.

یا اینکه تمام ایموجی‌ها در صفحات کلید مختلف یکسان نیستند. به‌همین خاطر هم توصیه می‌کنیم برای تمام کاراکترها ایموجی انتخاب نکنید و فقط چند تای آن‌ها را جایگزین کنید. کامینسکی توصیه می‌کند که اضافه کردن یک یا دو شکلک ایموجی برای پیچیده کردن رمزعبور کافیست. بنابراین ترجیحا برای دیگر کاراکترها از حروف و اعداد استفاده کنید.

android-lock-screen-bypass

آموزش باز کردن قفل صفحه گوشی اندرویدی در زمان فراموشی پسورد

android-lock-screen-bypass

آموزش باز کردن قفل صفحه گوشی اندرویدی در زمان فراموشی پسورد

در صورت فراموشی پسورد، شما قادر به باز کردن قفل صفحه گوشی اندرویدی خود هستید. از قضا، این روش‌ها نیازی به ریست فکتوری هم ندارند.

امن کردن گوشی اندرویدی با یک قفل صفحه برای حفظ حریم خصوصی شما ضروری است، اما اگر پسورد یا الگوی قفل را فراموش کردیم چه باید کرد؟ آیا راهی برای باز کردن قفل صفحه بدون نیاز به پاک کردن تمام اطلاعات و ریست فکتوری هست؟ در این مقاله به بررسی تمام راهکارهایی خواهیم پرداخت که می‌توانید هنگام فراموشی رمز عبور گوشی خود، از آن‌ها برای باز کردن قفل صفحه گوشی اندرویدی خود استفاده کنید.

آیا راهی برای باز کردن قفل صفحه گوشی اندرویدی بدون ریست فکتوری هست؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند تنها راهی که پیش روی آن‌هاست، پاک کردن تمام اطلاعات روی گوشی است. اما خوشبختانه راهی وجود دارد که بدون انجام این کار هم بتوان قفل نمایشگر را باز کرد. در این مقاله به بررسی ۴ روشی خواهیم پرد اخت که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

باز کردن قفل گوشی با DroidKit

DroidKit، ابزار توانمندی است که برای برداشتن قفل روی صفحه نمایش گوشی‌های اندرویدی طراحی شده است. این برنامه از بیش از ۲۰ هزار گوشی هوشمند از برندهای محبوب و پرطرفداری مثل سامسونگ و شیائومی پشتیبانی می‌کند تا مطمئن شود که تقریبا تمام کاربران می‌توانند مشکلشان را با استفاده از این ابزار حل کنند. برنامه DroidKit می‌تواند انواع قفل‌ها مثل شماره‌های عددی، پین کدها، رمزهای عبور، پترن‌ها، حسگر اثر انگشت و یا حتی تشخیص چهره را هم بشکند. خوشبختانه برای استفاده از آن نیازی به روت بودن گوشی شما و یا انجام کار خیلی پیچیده‌ای هم نیست. فقط باید دیوایستان را به آن متصل کرده، گوشی را به ریکاوری مود ببرید و با یک کلیک ساده، به DroidKit اجازه دهید قفل را بشکند.

droidkit-620x365

مرحله اول: گوشی‌تان را با استفاده از یک کابل USB به کامپیوتر وصل کنید اول از همه باید برنامه DroidKit را دانلود و روی سیستم کامپیوتر خود نصب کنید. فقط کافیست عبارت «دانلود droidkit» را در گوگل جستجو کنید تا نسخه رایگان آن را پیدا کنید. سپس گوشی اندرویدی خود را با استفاده از یک کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. برنامه را اجرا کرده و روی گزینه “Screen Unlocker” کلیک کنید. در صفحه باز شده دکمه Start را بزنید و دستگاهی که به کامپیوتر وصل شده را انتخاب کنید تا کار آغاز شود.

بعد از کلیک روی دکمه Start و انتخاب گوشی، فرآیند آماده‌سازی فایل راه‌انداز دیوایس آغاز می‌شود. زمانی که این فرآیند تکمیل شود، به صفحه بعدی می‌روید.

مرحله دوم: گوشی‌تان را به ریکاوری مود ببرید

در این مرحله کافیست دستورات روی صفحه را دنبال کنید تا گوشی‌تان به ریکاوری مود برود و پارتینش روی دیوایس شما Wipe Cache شود.

مرحله سوم: قفل صفحه گوشی اندرویدی خود را بشکنید

پس از اتمام فرآیند مرحله قبلی، حالا می‌توانید قفل صفحه موبایل خود را بشکنید. این کار می‌تواند کمی طول بکشد. بعد از اتمام کار، حالا شما می‌توانید بدون هرگونه رمز عبوری وارد دستگاه خود شوید و به تمام اطلاعاتتان دسترسی پیدا کنید.

۲. باز کردن قفل صفحه با Find My Device

اگر می‌خواهید بدون استفاده از ابزارهای متفرقه و با استفاده از روش‌هایی که گوگل به‌صورت رسمی به کاربران پیشنهاد می‌کند قفل گوشی موبایلتان را باز کنید، می‌توانید از ابزار Find My Device گوگل استفاده کنید. این یک ابزار عالی برای کسانی است که گوشی‌شان را گم کرده‌اند و می‌خواهند مطمئن شوند که دست هیچ‌کسی به اطلاعاتشان نمی‌رسد. اما در عین حال می‌توانید از آن برای باز کردن قفل نمایشگر موبایلتان هم استفاده کنید. البته برای استفاده از این روش، باید قبلا فایند مای دیوایس را روشن کرده باشید.

  • به صفحه تنظیمات گوشی خود بروید.
  • گزینه Security & Location یا Google را انتخاب کنید و سپس به بخش Security‌ بروید.
  • به‌دنبال گزینه‌ای به‌نام Find My Device گشته و مطمئن شوید که آن روشن است.

برای استفاده از این ابزار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در کامپیوتر خود وارد صفحه Find My Device‌ سایت گوگل شوید. یا آنکه اپلیکیشن Find My Device را روی یک گوشی ثانویه نصب کنید. در اینجا با اکانت گوگل خود که روی دستگاه اندرویدی قفل شده خود وارد کرده بودید لاگین کنید.
  • بعد از پیدا شدن گوشی روی نقشه، روی آن کلیک کنید و گزینه باز کردن قفل صفحه را انتخاب کنید.
find-my-device-620x465

۳. اگر الگوی قفل صفحه را فراموش کرده‌اید، از این روش استفاده کنید

اگر از گوشی‌های اندرویدی قدیمی استفاده می‌کنید و الگوی قفل صفحه را فراموش کرده‌اید، می‌توانید از گزینه Forgot Pattern استفاده کنید تا بدون نیاز به ریست فکتوری گوشی، قفل صفحه باز شود. به‌لطف این روش تمام اطلاعات شما سر جایشان باقی خواهند ماند. ولی خب این روش فقط در گوشی‌های قدیمی (اندروید ۴.۴ به قبل) کار می‌کند

  • برای استفاده از این روش، کافیست چندین بار الگوی اشتباهی را وارد کنید تا گزینه Forgot Pattern روی صفحه ظاهر شود.
  • روی این گزینه ضربه بزنید.
  • حالا می‌توانید یا از طریق اکانت گوگل خود قفل صفحه گوشی اندرویدی را باز کنید، یا آنکه با استفاده از پین کد گوشی این قفل را بشکنید.

۴. باز کردن صفحه قفل شده گوشی با ADB

کاربران پیشرفته اگر پسورد گوشی را فراموش کرده باشند، با استفاده از ADB (ابزار Android Debug Bridge) آن را باز می‌کنند. این روش نیازمند یک کامپیوتر، کابل USB و کمی دانش فرامین خط فرمان است. برای استفاده از این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید USB debugging را روی گوشی اندرویدی خود فعال کنید.
  • برنامه ADB را روی کامپیوتر خود نصب کنید. کافیست عبارت «دانلود ADB» را در گوگل جستجو کرده و نسخه رایگان آن را نصب کنید.
  • گوشی اندرویدی‌تان را با استفاده از یک کابل USB به کامپیوتر وصل کنید.
  • سپس باید CMD را روی ویندوز اجرا کنید.
  • با وارد کردن فرمان زیر در CMD باید دستگاهتان را تأیید کنید:
 
adb devices
  • با وارد کردن فرمان زیر در CMD، قفل صفحه دستگاهتان را باز کنید:
adb shell input keyevent 82
  • با وارد کردن فرمان زیر، می‌توانید به صفحه اصلی گوشی‌تان دسترسی پیدا کنید:
adb shell input keyevent 3
  • در صورت لزوم می‌توانید با وارد کردن فرمان زیر، گوشی‌تان را ریست فکتوری کنید:

adb shell wipe data

جمع‌بندی

نیازی نیست که فراموش کردن قفل گوشی اندرویدی به کابوس شما تبدیل شود. اگر از گوشی‌های قدیمی اندرویدی استفاده می‌کنید، می‌توانید از گزینه Forgot Pattern استفاده کنید، راهکار رسمی گوگل با استفاده از Find My Device هم در دسترس شماست. علاوه بر این می‌توانید از یک ابزار حرفه‌ای‌تر به‌نام DroidKit هم برای این کار استفاده کنید. خوشبختانه در این روش‌ها نیازی به پاک کردن اطلاعات شما و ریست فکتوری گوشی نیست و می‌توانید دوباره به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

سرویس هوایی اسنپ به زودی راه‌اندازی می‌شود

سامانه هوشمند اسنپ بعد از چند سال فعالیت در حوزه حمل‌ونقل اینترنتی حالا در حال بررسی سازوکار راه‌اندازی سرویس هوایی یا به بیانی بهتر همان تاکسی هوایی است.

اسنپ می‌گوید حالا برای جابه‌جایی مسافران در شرایط ضروری بنا دارد سرویس هوایی راه‌اندازی کند. این سرویس به طور ويژه به منظور تسهیل رفت‌وآمد کسانی که در شرایط خاص لازم است در کمترین زمان به شهر دیگری برسند، راه‌اندازی خواهد شد و مهارت‌های عمومی ایران را در حوزه صنعت و خدمات هوانوردی به شدت ارتقا می‌دهد. در حال حاضر تیم استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ با همکاری متخصصان این حوزه در حال بررسی زیرساخت‌های موجود و سنجش شرایط لازم هستند.

آن‌طور که «میثم محمدی‌امین» عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا و مدیر گروه پژوهشی علوم هوایی می‌گوید:

«بحث تاکسی‌های هوایی چند سالی هست که در کشورهای مختلف دنیا در حال بررسی و اجراست. سامانه تاکسی هوایی یا ایرتاکسی شاید اولین نمونه کاربردی وسایل هوانوردی عمومی، عمدتا هواپیماهای ۲تا۹ نفره در صنعت حمل‌ونقل مسافر باشد که در کشور ما توجه زیادی به آن نشده است. این سامانه در سال‌های اخیر با طرح پرواز اشتراکی مبتنی بر بسترهای آنلاین شکل جدیدی به خودش گرفته و بدون‌شک با توجه به توسعه‌‌های فناورانه در حوزه مخابرات و ناوبری ماهواره‌ای، پهپادهای عمود پرواز با قابلیت حمل مسافر و پیشرانه‌های جت کارآمد و کم‌وزن در آینده شاهد تحول شگرفی در حوزه حمل‌ونقل هوایی خواهیم بود.»

محمدی‌امین همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در ایران، درباره امکان‌سنجی راه‌اندازی این سرویس خبر می‌دهد: «ما امروز در ایران تعداد زیادی هواپیمای فوق‌سبک و خلبان آموزش‌دیده، علاقه‌مند و فعال داریم که آماده پرواز هستند. همچنین تعداد زیادی فرودگاه کم‌ترافیک در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای تسهیل سفرهای فوری و کوتاه‌مدت استفاده کرد. این هدف در مرحله اول با استفاده از هواگردهای سبک موجود در کشور قابل تحقق است و در صورت موفقیت می‌تواند با تزریق سرمایه و توسعه ناوگان گسترش پیدا کند.»

 

سامانه هوشمند اسنپ در طول ۵سال گذشته همواره در تلاش بوده تا با ارائه خدمات متنوع بتواند سرویس‌های گوناگونی را در اختیار کاربران خود بگذارد. گفتنیست مهر ماه سال جاری بود که اوبر از سرویس Uber Copter خود در شهر نیویورک رونمایی کرد و در سالیان گذشته نیز شرکت‌های همچون ایرباس تاکسی‌های هوایی خود را در مرحله آزمایشی تست کرده بودند.

تاکسی‌های هوایی نمونه ای مثال زدنی از تلاش شرکت‌های مختلف برای متحول کردن حمل و نقل شهری در آینده به شمار می‌رود. اما با وجود پیشرفت های زیاد و تست‌های موفقیت آمیز، هنوز برنامه زمانی دقیقی برای ورود وسایل نقلیه این چنینی به معابر و آسمان اکثر شهرهای سراسر دنیای ارائه نشده است. در ایران نیز چندی پیش اعلام شد که ایرتاکسی در حال راه‌اندازی است اما تا به امروز اخبار تکمیلی در مورد آن منتشر نشده است.

گفتنیست تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی، یک نوع اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامۀ پروازی که به‌خودی‌خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق ‌سبک است و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جا‌به‌جا شود.