ربات قاتل؛ هوش مصنوعی مرگ و زندگی انسان‌ها را مشخص می‌کند

آمریکا و چین در پروژه‌ای مشترک قصد دارند با اختیار دادن به نوعی هوش مصنوعی که منتقدان این پروژه آن را «ربات قاتل» می‌نامند، مرگ و زندگی انسان‌ها و استقلال تصمیم‌گیری در کشتن اهداف انسانی را کاملاً به آن واگذار کنند.

وزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد که آمریکا و چین در پروژه‌ای مشترک قصد دارند با اختیار دادن به نوعی هوش مصنوعی که منتقدان این پروژه آن را «ربات قاتل» می‌نامند، مرگ و زندگی انسان‌ها و استقلال تصمیم‌گیری در کشتن اهداف انسانی را کاملاً به آن واگذار کنند.

در شرایطی که کشورهایی نظیر ایالات متحده، چین، روسیه و استرالیا از استقرار پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی که قادرند تصمیمات مستقلی درمورد کشتن اهداف انسانی بگیرند، حمایت کرده و در توسعه آن می‌کوشند، چندین دولت در حال لابی‌گری با سازمان ملل برای صدور قطعنامه‌ای لازم‌الاجرا برای محدودکردن استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

به گفته «کاتلین هیکس»، معاون وزیر دفاع آمریکا، فناوری‌هایی مانند پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی به آمریکا این امکان را می‌دهند تا مزیت عددی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) را در سلاح‌ها و افراد جبران کند.

«فرانک کندال»، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده نیز ضمن تایید صحبت‌های هیکس عنوان کرد: «پهپادهای هوش مصنوعی باید توانایی اتخاذ تصمیمات مرگبار و اختیار و آنالیز برای انجام یا عدم انجام تصمیمات انسانی را داشته باشند. داشتن این قدرت فاصله بین برد و باخت است.»

گزارش‌های ماه اکتبر نشان می‌دهند که پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی توسط اوکراین در نبرد با تهاجم روسیه در میدان نبرد مستقر شده‌اند، اما مشخص نیست که آیا اقدامی انجام شده که منجر به تلفات انسانی شود یا خیر.

Shopping Basket