به‌گفته دانشمندی با سابقه مدیریتی در سازمان‌های مربوط به هوش مصنوعی، به‌زودی AI با رسیدن به مرحله تکینگی بالاخره از کنترل خارج خواهد شد.

توسعه هوش مصنوعی که رفته‌رفته حتی شتاب بیشتری به خود می‌گیرد، مایه نگرانی شده است؛ خصوصاً وقتی ایلان ماسک درباره نابودی تمام مشاغل هشدار می‌دهد یا مهندس ارشد OpenAI، شرکت سازنده چت بات ChatGPT معتقد است که هوش مصنوعی با انسان‌ها مثل حیوان رفتار خواهد کرد. با این حال، انتهای خطری که توسعه هوش مصنوعی و به‌صورت کلی فناوری به دنبال دارد، تکینگی (Singularity) است؛ فرضیه‌ای که مبتنی بر آن، پیشرفت تکنولوژی روزی به نقطه‌ای می‌رسد که از کنترل انسان خارج می‌شود. حالا بر اساس اخبار تکنولوژی روز، یک دانشمند ادعا می‌کند که تا رسیدن به این نقطه فقط چند سال فاصله باقی است.

احتمال توسعه خارج از کنترل هوش مصنوعی تا کمتر از ۱۰ سال دیگر

«بن گوئرتزل» (Ben Goertzel)، دارای مدرک دکترا از دانشگاه تمپل در فیلادلفیای ایالات متحده که مدیرعامل شبکه هوش مصنوعی SingularityNET است و در سازمان غیرانتفاعی +Humanity و انجمن هوش جامع مصنوعی هم سمت مدیریتی داشته، اخیراً در گفتگو با وب‌سایت Decrypt پیش‌بینی نگران‌کننده خود نسبت به آینده هوش مصنوعی را مطرح کرد.

به عقیده او، هوش جامع مصنوعی یا به‌اختصار AGI بین 3 تا 8 سال دیگر به مرحله تکینگی می‌رسد یا به‌عبارتی دیگر، از سطحی از پیچیدگی می‌گذرد که می‌تواند بر انسان و تمدن بشری غلبه کند. جهت شفاف‌سازی باید ذکر کرد که هوش جامع مصنوعی (Artificial General Intelligence) شکلی از این فناوری است که توانایی انجام همه فعالیت‌های فکری در محدوده توانایی انسان‌ها را دارد.

در حال حاضر شرکت‌های مطرح حوزه تکنولوژی با سرعت به‌سمت توسعه هوش مصنوعی پیش می‌روند. معرفی ChatGPT در سال 2022 زمینه‌ساز ایجاد موجی از چت بات‌ها شد؛ تا جایی که ایلان ماسک در راستای کار روی هوش مصنوعی، کمپانی xAI را تاسیس کرد و به‌تازگی چت بات این کمپانی با نام گروک (Grok) رسماً در دسترس عده‌ای محدود قرار گرفت. همه این‌ها قدم‌هایی‌اند که در جهت دستیابی به AGI برداشته می‌شوند و در آینده‌ی کل دنیای تکنولوژی نقش بازی خواهند کرد.

گوئرتزل در این‌باره به وب‌سایت Decrypt گفت که این سیستم‌ها باعث افزایش شور و اشتیاق نسبت به هوش جامع مصنوعی شده‌اند و از آنجایی که هم منابع و هم اراده انسانی وجود دارد، این فناوری در مسیر گسترش قرار گرفته است. او همچنین ذکر کرد جوانان باهوش بیشتری که به کار روی چنین فناوری‌هایی علاقه‌مندند، به‌دنبال ورود به عرصه هوش جامع مصنوعی هستند.

به‌گفته این دانشمند، توسعه هوش مصنوعی در دهه ۵۰ میلادی، زمانی که تازه با چنین نامی داشت شکل می‌گرفت، در اختیار ارتش ایالات متحده بود و عمدتاً ابزاری دفاعی برای این کشور برشمرده می‌شد. امروزه اما توسعه این فناوری را عاملان مختلف با انگیزه‌هایی متفاوت به جلو می‌برند و مثلاً همان‌طور که گوئرتزل اشاره کرده، یکی از انگیزه‌های اصلی کمپانی‌ها همان کسب درآمد است؛ در حالی که جنبه خلاقانه آن بیشتر مورد توجه هنرمندان از جمله موزیسین‌ها قرار دارد.

البته مقطعی که هوش مصنوعی در آن به سر می‌برد فاصله معناداری تا تکینگی دارد؛ اما پیشرفت هرچه بیشتر AGI که نوعی انسان‌گونه‌تر از هوش مصنوعی است، ما را به مرحله تکینگی نزدیک‌تر می‌کند. در همین حال، خیلی از کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی بر خلاف تصور عموم اصلاً به اندازه‌ای پیشرفت نکرده است که بتواند تهدیدی برای زندگی انسان‌ها باشد. در مجموع، نظرهای ضد و نقیضی در این مورد وجود دارد و تنها چیزی که قطعی به‌نظر می‌رسد، همان گسترش اجتناب‌ناپذیر AI است. نظر شما کاربران پارس نانو آنالیز درباره هوش مصنوعی و احتمال خارج شدن آن از کنترل انسان‌ها چیست؟

Shopping Basket