دورخیز پوتین برای رقابت با پیشرفت‌های هوش مصنوعی در غرب

ولادیمیر پوتین از چیزی که به گفته او راهبرد جدید روسیه برای مقابله با تسلط غرب در زمینه هوش مصنوعی است، رونمایی کرد و مدعی شد که مدل‌های جدید هوش مصنوعی «فرهنگ روسیه را طرد می‌کند».

n00075777-b

رئیس‌جمهوری روسیه که روز جمعه در نشست هوش مصنوعی در مسکو سخنرانی کرد، گفت که سرمایه‌گذاری روسیه در توسعه هوش مصنوعی در تمامی بخش‌ها افزایش یافته است.

پوتین با اشاره به نمونه گازپروم نفت (Gazprom Neft) گفت که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت روسیه برای کاهش هزینه توسعه چاه نفت و رسیدگی به مسائل پیچیده امنیت لجستیک از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

پوتین عنوان کرد: «امیدوارم در این زمینه فعال‌تر شویم. وقتی می‌گویم ما، منظورم نه‌تنها دولت که مناطق و صنایع و کارخانه‌های خصوصی هم هست.»

رهبر روسیه گفت که این کشور پژوهش‌هایش را در زمینه‌های هوش مصنوعی مولد و مدل‌های بزرگ زبانی که اکنون از ابزارهای پیشرو تولید غرب مانند چت جی‌پی‌تی اوپن ای‌آی و ربات چت بارد گوگل عقب مانده‌اند، افزایش می‌دهد.

او در مورد چنین مدل‌های زبانی گفت که ظرفیت کامل آن‌ها تازه در سال گذشته شروع به ظهور کرد و با انتقاد از «موتورهای جست‌وجوی غربی» و مدل‌های مولد هوش مصنوعی، آن‌ها را «بسیار گزینشی و جانبدارانه»‌ خواند.

او گفت: «آن‌ها فرهنگ روسیه را به حساب نمی‌آورند و گاه آن را به‌سادگی نادیده می‌گیرند یا طرد می‌کنند. به بیان ساده، به این دستگاه چند تکلیف خلاقانه داده می‌شود و دستگاه آن را تنها با استفاده از پایگاه داده زبان انگلیسی انجام می‌دهد.»

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست گفت: «بنابراین این الگوریتم ممکن است به این ماشین بگوید که روسیه، فرهنگ، دانش، موسیقی و ادبیات ما اصلا وجود ندارد. این‌ها در فضای دیجیتال به‌عبارتی طرد شده‌اند.»

او گفت که هوش مصنوعی بر اساس «معیارهای غربی» به وجود آمده و ممکن است به‌منزله «نوعی بیگانه‌هراس» پدیدار شود.

او گفت: «مدل‌های هوش مصنوعی ساخت ما باید بازتاب کل ثروت و تنوع فرهنگ جهانی، میراث، دانش و خرد تمامی تمدن‌ها باشد.»

کشورهای انگلیسی‌زبان اکنون بر توسعه هوش مصنوعی تسلط کامل دارند و به گفته موسسه هوش مصنوعی انسان‌‌محور استنفود (اچ‌ای‌آی)، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در این فناوری از سایر جهان پیش‌ترند.

رئیس‌جمهوری روسیه «تسلط انحصاری» این فناوری را «نامعقول، خطرناک و ناروا» خواند.

پوتین افزود: «نوآوری‌های ما باید بر اساس ارزش‌های سنتی ما، ثروت و زیبایی زبان روسی و زبان‌های سایر مردم در روسیه بنا شود.»

او برای دستیابی به چنین پیشرفتی، افزایش قدرت ابررایانه‌ای روسیه و بهبود آموزش سطح بالای هوش مصنوعی آن را خواستار شد.   

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *